Support Travelvision Tips en Veelgestelde vragen
Support Travelvision Tips en veelgestelde vragen
Brandt de achtergrond verlichting van de MCM bedienings unit?
De achtergrondverlichting is uit,
1. Controleer de voedingsspanning
2. Controleer de zekering
3. Controleer de 24 V aansluitkabel naar de antenne
4. Controleer de datakabel van MCM unit naar antenne
De achtergrondverlichting is aan,
1. Controleer de datakabel van MCM unit naar antenne
Raadpleeg uw dealer
Door weerkaatsing van het satellietsignaal is het mogelijk dat het systeem zich uitricht op een reflecterend vlak zoals bijv. de zijkant van een raam of gebouw.
Het satellietsignaal is voldoende voor ontvangst van de satelliet echter mogelijk te zwak om (sommige) TV zenders te bekijken.
Zoek opnieuw en blokkeer het ontvangst tussen schotel en object.
- Controleer de aansluitkabels tussen uw satelliet receiver en uw TV.
- Zet de receiver en tv achtereen volgens uit en aan. Raadpleeg eventueel de handleiding van uw satelliettuner/TV.
- Controleer de coaxkabels tussen de antenne en de receiver, met eventuele switch/verdeelbox
- Controleer of uw abonnement/smartcard nog actief is.
- Update naar de laatste kanalenlijst in uw receiver/TV door middel van fastscan
- Controleer of u de laatste firmware heeft in uw systeem
- Controleer of er geen obstakels aanwezig zijn tussen het systeem en de satellieten op het zuiden.
- Controleer of u de laatste firmware-versie heeft. Zie support download firmware van uw systeem.
- U bevindt zich mogelijk buiten de footprint (uitzendgebied) van de gewenste satelliet.
Uw satelliet antenne werkt niet goed, volgt slecht en/of het beeld blokt en u heeft u een Starlink antenne geïnstalleerd in de buurt van de satelliet antenne.
Maak de Starlink installatie spanningsloos en probeer het opnieuw.
De Starlink antenne zendt ook signalen uit en stoort hierbij de satelliet TV antenne.
Er is geen communicatie tussen MCM unit en dôme.
Controleer de bedrading tussen de MCM unit en de dôme.
Firmware niet gevonden tijdens een update kan verschillende oorzaken hebben.
1. Heeft u de bestanden rechtstreeks op de stick gezet, of in een map?
U dient alle bestanden rechtstreeks in de root van de stick te zetten, niet in een map.
2. Als u de files op de stick bekijkt ziet u dan bijvoorbeeld FIRMWARE.BIN of ziet u misschien FIRMWARE(2).BIN
Bij het laatste voorbeeld heeft uw PC/Mac het bestand meerdere keren gedownload en plaats uw browser er automatisch een extensie achter.
Verwijder de extensie zodat er echt FIRMWARE.BIN staat (dit geldt voor alle 3 de bestanden)
3. Problemen met de USB stick, formatteer uw usb stick en probeer opnieuw.
USB stick formatteren met Windows
Om een USB-stick te formatteren gaat u als volgt te werk:
- Selecteer via de start knop Open Computer/Deze computer/Deze PC (afhankelijk van uw Windowsversie). In dit venster ziet u de aangesloten schijven.
- Klik met de rechter muisknop op de USB-stick die u heeft aangesloten en gaat gebruiken.
- Klik vervolgens op Formatteren.
- Vervolgens wordt het venster geopend met als titel de stationsletter die aanduidt welke schijf er wordt geformatteerd .
- Kies als bestandsindeling FAT of FAT 32 als de capaciteit van de stick groter is dan 2 GB.
- Vink het selectievakje naast Snelformatteren aan
- Druk op start.
Het systeem kan zijn referentie posities niet vinden.
Reset het systeem d.m.v. Spanning uit en Spanning aan
Verschijnt het opnieuw, controleer of er obstakels tegen het mechanisme binnen in de antenne komen.
Blijft de melding, neem contact op met uw dealer.
Het systeem meet geen signaal van de LNB.
In dit geval kan de LNB defect zijn of één van de coaxkabels in het systeem maakt een slechte verbinding.
Raadpleeg uw dealer
De tunerprint in de schotelantenne wordt niet gezien door de motorprint.
Controleer de elektronica module in de buitenunit , neem contact op met uw dealer.
- Er worden geen tunersettings gezien, herhaal de software update procedure.
- Controleer de kabel en aansluitingen van de besturingseenheid
Het is niet mogelijk handmatig een andere satelliet te selecteren omdat auto DiSEqC ingeschakeld is .
Schakel desgewenst DiSEqC uit in het menu van de Travelvision (uw systeem schakelt dan niet meer automatisch tussen de satellieten).
Raadpleeg de handleiding van uw type antenne voor het uitschakelen.
Het systeem herkend de USB stick niet.
Mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de USB stick te formatteren en opnieuw te proberen.
USB stick formatteren met Windows
Om een USB-stick te formatteren gaat u als volgt te werk:
- Selecteer via de start knop Open Computer/Deze computer/Deze PC (afhankelijk van uw Windowsversie). In dit venster ziet u de aangesloten schijven.
- Klik met de rechter muisknop op de USB-stick die u heeft aangesloten en gaat gebruiken.
- Klik vervolgens op Formatteren.
- Vervolgens wordt het venster geopend met als titel de stationsletter die aanduidt welke schijf er wordt geformatteerd .
- Kies als bestandsindeling FAT of FAT 32 als de capaciteit van de stick groter is dan 2 GB.
- Vink het selectievakje naast Snelformatteren aan
- Druk op start.
Dit kunt u zien in het menu van de MCM bedieningsunit.
- Druk ca. 2 seconde op enter om in het menu te komen
- Selecteer met pijltoets: Info en druk op enter
- Selecteer met pijltoets :software versie en druk op enter.
U krijgt vervolgens te zien de software versie ODU (antenne) en MCM (bedienpaneel)
Druk op esc om terug te keren
U krijgt de bestanden niet geopend met uw PC.
U hoeft ze enkel te kopiëren (rechter muis knop kopiëren) en te plaatsen (rechter muis knop plakken) op een lege USB stick.
Vanwege op uw PC geïnstalleerde anti-virus programma’s zou het ook kunnen zijn dat u dit niet rechtstreeks vanuit uw email programma kunt doen. In dit geval kunt u een tussenstap maken, door de bestanden eerst op bijvoorbeeld het bureaublad te plaatsen, en vervolgens te kopiëren naar de USB stick.
De melding heeft betrekking tot uw receiver of TV ingang.
Losse receiver gekoppeld aan uw TV:
- Controleer of de juiste bron ingang heeft geselecteerd van uw TV. Druk op de TV afstandsbediening op Source en selecteer de receiver ingang (Waarschijnlijk HDMI)
- Controleer de kabel tussen TV en Receiver
- Controleer de coax kabel vanaf de antenne naar uw receiver
TV met ingebouwde receiver:
- Controleer of de juiste bron ingang heeft geselecteerd van uw TV. Druk op de TV afstandsbediening op Source en selecteer de Satelliet ingang (Waarschijnlijk DVB-S)
- Controleer de connectoren en coax kabel tussen receiver en antenne
De bron van slecht ontvangst-signaal kan verschillende oorzaken hebben. Onderstaand een aantal mogelijke oorzaken, gesorteerd op het meest voorkomend.
- Obstakel (gebouw, maar ook een boom) tussen de satelliet en het systeem
- Slechte verbinding van een connector
- Coax kabel beschadiging
- Tuner/receiver defect (ook bekabeling tussen tv en receiver)
- LNB verdraaid of defect
U update uw antenne met de verkeerde software van een ander maritiem systeem.
Dit kunt u weer herstellen, echter zijn er helaas wat extra handelingen nodig. U heeft hiervoor de software van beide systemen nodig (zowel software van het verkeerde als juiste systeem).
Download van beide systemen de software en sla op voor later gebruik.
Onderstaand de herstel handleidingen, afhankelijk van welk systeem u heeft.
U heeft een Q7 (Q7 duo) systeem:
Van Duo/Q6/Modi S naar Q7 software : klik hier voor download handleiding
U heeft een Duo/Q6/Modi S systeem:
Van Q7 naar Duo/Q6/Modi S software : klik hier voor download handleiding